7 kroków do efektywnego wykorzystania czasu
Czy często miewasz sytuację gdy o godz 18.00 zdajesz sobie sprawę, że nie wykonałeś połowy zaplanowanych na dany dzień zadań, a wytłumaczeniem staje się powiedzenie jak ten czas szybko leci? Jeśli tak, to oznacza, że prawdopodobnie nie potrafisz zarządzać swoim czasem. Czasu masz wystarczająco, bo nikt nie ma go więcej, ani mniej. Każdy z nas dysponuje 24 godzinami.
Zawsze sądziłam, że jestem dość zorganizowaną osobą. Jednak ostatnio zauważyłam, że moja organizacja od początku wakacji zaczęła lekko utykać. Mając dużo wolnego czasu, poświęcałam go na przeglądanie internetu, albo relaks przed telewizorem, czyli na to, na co, nie miałam czasu podczas roku szkolnego. Niestety ty był zły pomysł. Teraz, gdy większość dnia zajmują mi praktyki, po przybyciu do domu miewam kłopoty z zorganizowaniem się. Dlatego postanowiłam ustalić kilka zasad, które pomogą mi wrócić na dobrą drogę. Może także przydadzą się i Wam.
1. ZAKUP KALENDARZ
To podstawa człowieka zorganizowanego, w wersji elektronicznej lub papierowej. Zapisuj tam nie tylko sprawdziany, ale także rzeczy, które masz do zrobienia, do kupienia lub do sprawdzenia. W sklepach znajdziesz kalendarze w różnych rozmiarach i kolorach. Osobiście wolę wersję papierową niż na tablecie czy komputerze.
2. STWÓRZ LISTĘ LUB ORGANIZER
Zrób listę rzeczy do zrobienia. Może wydawać się to dość banalnym zajęciem, ale przynosi wiele korzyści. Często robimy taką listę idąc po zakupy do marketu. Dzięki niej nie zapomnimy kupić mleka, a co najważniejsze nie kupujemy zbędnych produktów. Jeśli nie masz pomysłu lub nie wiesz jak powinien wyglądać organizer, to tutaj i tutaj znajdziesz przykłady. W internecie jest ich mnóstwo, jednakże najlepiej stworzyć własną listę dostosowaną do indywidualnych potrzeb.
3. SPRZĄTAJ REGULARNIE
Jeśli zachowamy porządek w pokoju i na biurku to zaoszczędzimy mnóstwo czasu. Bałagan na biurku spowalnia naszą gotowość do pracy z komputerem, książkami itd. Po pierwsze w bałaganie ciężko będzie nam odnaleźć długopis, zeszyt czy notatnik (w przypadku gdy zdecydujemy w nim pracować) a po drugie gdy postanowimy go uprzątnąć, to stracimy kilka minut. Co do sprzątania pokoju, to nie czekajmy na nie do końca tygodnia. Wtedy zamiast 20 minut będziemy musieli poświęcić dwie godziny. Lepiej każdego dnia, albo co drugi dzień poświęcić 10 minut na uporządkowanie rzeczy czy umycie podłogi, niż dwie godziny weekendu.
4. NIE MARNUJ CZASU
Facebook, Instagram, Trudne sprawy i Dlaczego ja, czyli jednymi słowy pożeracze czasu! Chyba każdy wie jak szybko leci czas gdy oglądamy coś bez sensu. Najlepszym sposobem jest konsekwencja. Jeśli wchodzę na Facebooka na 5 minut, to niech będzie to tylko 5 minut. Ja osobiście wyeliminowałam go całkowicie z mojego życia, no może prawie. Poświęcam mu 5 minut w tygodniu w wakacje, a w roku szkolnym trochę więcej.
Dużym błędem ludzi biznesu jest sprawdzanie poczty z samego rana, będąc jeszcze w łóżku (a w przypadku ludzi młodych są to portale społecznościowe). Już po przebudzeniu zaprzątają sobie głowę sprawami firmy, czytając korespondencję, którą mogą sprawdzić po przybyciu do miejsca pracy. Jednocześnie w ten sposób marnują poranne minuty, przez co mogą spóźnić się do pracy.
5. NAJTRUDNIEJSZE (NAJWAŻNIEJSZE) ZRÓB NA POCZĄTKU
Zrobić przelew, odebrać przesyłkę, zrobić zakupy na obiad- jeśli to są Twoje priorytety na dziś, to zrób to z samego rana, albo tuż po pracy. Podobnie z nauką. Jeśli trudność sprawia Ci matematyka, a za 2 dni masz kolokwium, to nie odkładaj tego na sam koniec. Presja czasu i narastający stres znakomicie utrudni naukę
6. WPROWADŹ W ŻYCIE TECHNIKĘ POMODORO
Nie wiesz jak zorganizować czas na naukę? Spróbuj techniki pomodoro. Na czym polega? Nastaw minutnik kuchenny, minutnik w telefonie na 25 minut. Przez ten czas czytaj notatki, ucz się. Gdy czas się skończy, zrób sobie 5 minut przerwy. Potem powtórz czynność z minutnikiem i kontynuuj naukę. Mi ta metoda bardzo pomaga podczas przygotowań do sesji. Nie rozpraszam się, nie robię sobie nadplanowych i zbyt długich przerw. Więcej szczegółów znajdziecie tutaj.
7. PRZEZNACZ GODZINĘ CZASU NA RELAKS
Nie zapominajmy o relaksie.
Po ciężkim, pracowitym dniu warto trochę poleniuchować. Najlepiej
poświęcić pół godziny lub godzinę dziennie, wieczorem albo popołudniu,
na czytanie ulubionej książki, czasopisma, obejrzenie odcinka serialu
lub aktywność fizyczną. To jak wykorzystasz ten czas zależy tylko od
Ciebie.
Jakie są Wasze sposoby na efektywne wykorzystanie czasu?
13 komentarze
Przyznam szczerze,że jestem tak dobrze zorganizowana iż nawet moja szefowa się dziwi;-) Zawdzięczam to prawdopodobnie dyscyplinie i szybkości. Popieram fakt, że traci się czas na portalach społecznościowych,swoje prywatne konto zlikwidowałam parę lat temu a fan page prowadzę z konta mojego chłopaka.Niektórzy twierdzą ,że relaksują się przed komputerem,dla mnie relaks to wyjście z domu do parku albo do lasu ;-)
OdpowiedzUsuńod września przydadzą się takie rady;) uwielbiam kalendarze i organizery :)
OdpowiedzUsuńKiedyś odpowiednie zorganizowanie się było dla mnie czymś niemożliwym, ale ostatnio zauważyłam, że potrafię sobie nieźle zaplanować czas :)
OdpowiedzUsuńNOWY POST NA FABRYCE MIĘTY KLIK! :))
Jeżeli chodzi o kalendarze, planery itd. to największą wadą jest posiadanie kilku tych rzeczy. Najlepiej jedną, max. dwie, nie więcej. Posiadanie większej ilości dodatkowo dezorganizuje.
OdpowiedzUsuńja lubię wszelkie organizery, czasami sama je robię zamiast kupować ;)
OdpowiedzUsuńWłaśnie najgorzej u mnie jest z tym niemarnowaniem czasu :(
OdpowiedzUsuńBardzo przydatny post! :)
OdpowiedzUsuń(Mój blog)
u mnie czasami słabo z tą organizacja czasu, ostatnio nawet rozpisałam plan na tydzień , nie bardzo mi to wyszło ale się nie poddaje ;D
OdpowiedzUsuńDobry post :-) Muszę przyznać, że też jestem dobrze zorganizowana - sama się czasem dziwię, że jeszcze wszystko ogarniam :-D Muszę popracować nad czasem na relaks, bo zajmuję się wszystkim czym trzeba i czasem brakuje mi czasu dla mnie :-) Blog fajny i będę tutaj na pewno zaglądać :-) Pozdrawiam :-)
OdpowiedzUsuńhttp://nocne-granie.blogspot.com/
Ja najlepiej daję sobie radę z wykorzystaniem dnia gdy mam dużo na głowie. Wówczas znajduję czas na wszystko. Gdy mam wolne popołudnie, no cóż. Leniuchuję. Ale tłumaczę sobie moje leżenie na kanapie faktem, że gdybym miała coś naprawdę pilnego do zrobienia, to po prostu bym to zrobiła i leżę dalej :D
OdpowiedzUsuńBardzo fajny post!:) Przydatne rady!
OdpowiedzUsuńFajny post o efektownym wykorzystaniu czasu, kilka punktów sama stosuje w życiu, i staram się wykrozystać czas produktywnie. pozdrawiam i zapraszam do mnie na www.lap-stajla.blogspot.com, u mnie post o koku samuraja.
OdpowiedzUsuńja staram się wykorzystywać czas! ale nie zawsze to wychodzi :)
OdpowiedzUsuńDziękuje za komentarz i zapraszam na nowy post oraz konkurs ♥
LIFE PLAN BY KLAUDIA